08 juli 2013

Op reis zonder Michael

Omdat we drie uur vertraging hadden naar de Azoren
kregen we een voucher voor een gratis consumptie;
waarde 2,50 euro. Zelfs de goedkoopste consumptie
op Schiphol kostte meer (har har).
Vandaag, 8 juli zijn we terug van voorlopig onze laatste vakantietrip; tijd om eens de balans op te maken omtrent de kwaliteit van het vliegverkeer. Normaliter vliegen we eigenlijk altijd met Ryanair; goed en goedkoop: zelden of nooit vertraging en lage prijs. Michael O'Leary gaat altijd prat op z'n kwaliteitsproduct; en terecht!
Zo was ik in april naar de Gargano in Italië, ik dacht met Transavia, via Napels. Geen vertraging, noch op de heenweg, noch op de terugweg. Alleen zat m'n verrekijker in de bagage van Ab en die was op de terugweg niet aangekomen helaas.
Vervolgens naar Lesbos, opnieuw met Transavia. Op de heenweg door een storing met het bagagesysteem van Schiphol vertrokken we zeker anderhalf uur later. Ik had slechts handbagage, maar velen van het gezelschap hebben hun grote bagage pas enkele dagen later verkregen. Op de terugweg geen problemen.
Naar Albanië ging zonder problemen, maar op de terugweg had Alitalia de vlucht maar gewoon gecancelled en moest iedereen met de volgende vlucht: drie uur vertraging en alle ruimbagage kwam pas enkele dagen later.
Macedonië; wijs geworden hadden we geen ruimbagage meegenomen en beperkte onze ellende zich tot drie uur vertraging op de heenweg omdat een toestel van Arke defect was en we naar een ander toestel moesten worden omgezet. De terugweg verliep zonder probleem.
En tot slot naar de Azoren; opnieuw drie uur vertraging bij vertrek, maar we kwamen vanavond keurig op tijd weer op Schiphol met louter handbagage.
Wat een verschil met Ryanair; in al die jaren dat we met hen hebben gevlogen hebben we slechts één keer substantiële vertraging gehad doordat een toestel bij vertrek niet goed functioneerde; er werd direct een ander toestel aangevlogen vanuit Engeland naar Madrid. En ik ben in die tijd zeer regelmatig naar Sevilla geweest en was altijd weer prettig verrast dat Ryanair, zelfs tegen het eind van de dag precies op tijd landde en weer vertrok.
Het reizen zonder Michael (O'Leary), de grote baas van Ryanair (u begrijpt de analogie naar het boek van Geert Mak: Reizen zonder John) is ons dan ook wel wat tegen gevallen. Helaas kun je niet overal komen met deze kwaliteits-maatschappij, anders zouden we het wel weten.

Geen opmerkingen: