13 januari 2015

De sfeer van een ouderwetse koeienstal

Wat een vreselijk weer vandaag; de storm is wel een beetje gaan liggen maar daarvoor in de plaats is het nu grijs en nat. Na een heerlijk weekendje bridgen wel weer wennen hoor. Had ik in spanning gezeten over hoe het met oudste dochter in Zuid Amerika was vergaan - ik hoorde maar niets, ondanks mijn e-pogingen - daar blijkt de hele familie op de hoogte te zijn; kennelijk had niemand eraan gedacht dat "vader" ook wel op de hoogte gebracht mocht worden?! Gelukkig stuurde zoon Peter me nu de mailtjes door.
Weeronline voorspelde een droge(re) periode na half drie, dus met de fiets naar zuivelboerderij "Boom en Bosch". Melk en boter gekocht en toen even in de stal genieten; die prettige landelijke geur van zo'n ouderwetse ligstal, de sfeer van al die rustig herkauwende koeien. Het is me een raadsel waarom dit soort stallen niet meer wordt toegepast, nee, zelfs verboden gaat worden. De koeien liggen op vers stro, ademen frisse lucht in en hebben alle zicht op elkaar. Ze kunnen alleen niet heen en weer lopen. Aan de rust in zo'n stal zou je ook niet kunnen afleiden dat ze daar nou zo'n behoefte aan hebben. Koeien lopen eigenlijk in de wei ook alleen maar om van pol tot pol hun pens vol te krijgen en gaan dan liggen herkauwen. De toestand in zo'n ligstal wijkt daar niet zo sterk van af. Daarentegen is die frisse lucht wel een punt; kom daar maar eens om in zo'n loopstal waar alle stront en gier door elkaar onderin de gierkelder terecht komt; walgelijke lucht waar die arme koebeesten de hele dag in moeten verkeren.
Ik heb een poosje op een strobaal gezeten en de stal zo eens op me in laten werken; gekwetter van de mussen, die rust, die merkwaardige stilte van al die dieren bij elkaar; jong vee en melkkoeien. Ook stond er de vaars die volgende week geslacht gaat worden; daar heb ik ook 20 kilogram van besteld; grappig om het beestje nog eens te bekijken en alvast te bedanken voor het lekkers dat straks op m'n bord komt. Hoort er ook bij.


Geen opmerkingen: